Ķīnas uzraudzības biedrība un Igaunijas Aizsardzības spēku atbildīgo personu reģistrs (KVKR) – kā divi ūdens pilieni

Igaunija ir saņēmusi starptautisku uzmanību kā veiksmīga e-valsts, kurā procesi tiek padarīti efektīvāki ar digitālās datu vākšanas un apstrādes palīdzību. Masveida datu vākšana rada arī svarīgus jautājumus, piemēram, privātuma pārkāpumu un iespējamās ļaunprātīgas izmantošanas risku. Nacionālo aizsardzības spēku reģistrs (KVKR) ir Igaunijas valsts datu kopas piemērs, kas izveidots administratīvu vajadzību apmierināšanai, bet kura arhitektūra un apjoms liek domāt par satraucošām līdzībām ar Ķīnas uzraudzības sabiedrības mehānismiem.

No Ķīnas uzraudzības biedrības

Ķīnas sociālo kredītu sistēma (SCS) ir plaša datu bāze, kurā tiek izmantota liela datu vākšana un algoritmi, lai novērtētu pilsoņus. Tas var noteikt, kurš ir uzticams un kurš ne, pamatojoties uz dažādiem kritērijiem, tostarp finansiālajām iespējām, noziedzīgo un sociālo uzvedību.

Svarīgas funkcijas:

  • Apkopoto datu apjoms: SKS apkopo informāciju par iedzīvotāju personīgo, finansiālo un sociālo dzīvi.
  • Automatizēta lēmumu pieņemšana: algoritmi nosaka, kurš var piekļūt noteiktiem pakalpojumiem un kurš to nedara.
  • Izsekošanas rīku integrācija: SKS ir savienots ar dažādām informācijas sistēmām, kas darbojas kopā.
  • Ļaunprātīgas izmantošanas risks: SKS var ierobežot pilsoņu brīvības un piespiest ievērot atbilstību.

KVKR – novērošanas biedrības igauņu versija?

Aizsardzības spēku iesaucamo reģistrs (KVKR) izveidots ar mērķi pārvaldīt Aizsardzības spēkos iesaukto un Aizsardzības spēkos iesaukto personu datus. Tomēr tās darbības joma un metodes, ko izmanto sistēmas arhitektūrā, ir pārsteidzoši līdzīgas Ķīnas novērošanas sistēmai.

Masveida datu vākšana

KVKR apkopo un saglabā šādus datus:

  • Personas dati: personas kods, kontaktinformācija, dzīvesvieta, pilsonība.
  • Izglītības un veselības dati: izglītības līmenis, veselības pārbaužu rezultāti, diagnozes.
  • Uzvedības dati: informācija par brīvprātīgo darbu un prasmēm, sodāmību un kriminālprocesu.
  • Militārā informācija: militārā dienesta vēsture, mobilizācijas pavēles.

Izmantojot pakalpojumu “person_info_v1”, uzreiz tiek mantota plaša informācija par personām, tostarp:

  • Bērnu skaits, izglītības līmenis, darbs, autovadītāja apliecība, kontaktinformācija un adrese valstij zināma.
  • Medicīniskā atbilstība, pakāpes, kara laika amati.
  • Reliģiskā piederība, personu apliecinoši dokumenti.
  • Pārbaužu rezultāti un dienesta pieraksti, zvēresta došanas datums.
Personas datu žurnāla skats no KVKR. Foto: Inversion Software OÜ

Institūtā par “projektiem” tiek sauktas struktūrvienības, kas vada dažādus ar dienestu saistītus procesus, tostarp uzaicinājumus uz mācību sapulcēm, medicīniskās apskates un citas militārā dienesta gaitā nepieciešamās operācijas. Izmantojot projektus, liels daudzums personas datu tiek apkopots un pārvaldīts un apstrādāts automātiski, izmantojot fona procesus. Šāda pieeja atgādina biznesa informācijas sistēmas, kur “produkti” tiek aizstāti ar “pakalpojumu izsaukumiem” un tie tiek pārvaldīti pēc noteiktiem kritērijiem. Piemēram, katru dienu tiek veikti automatizēti datu pieprasīšanas procesi, lai pārbaudītu, vai personu veselības deklarācijas un diagnozes ir aktuālas, tādējādi novēršot nepieciešamību veikt manuālu pārbaudi.

X-way interfeiss un automatizācija

Tāpat kā Ķīnas SKS, KVKR ir saistīts ar dažādām datu bāzēm, tostarp iedzīvotāju reģistru, sodāmību un veselības informācijas sistēmu. Datu apmaiņa ar X-tee platformas starpniecību ļauj pieņemt automatizētus un/vai masveida lēmumus, piemēram, militārā dienesta noteikšanā vai piemērotības novērtēšanā.

Privātums un izsekošanas joma

Lai gan KVKR ir ierobežota piekļuve, dati par vīriešu kārtas pilsoņiem, kas jaunāki par 17 gadiem, tiek automātiski vākti, pamatojoties uz iedzīvotāju reģistru, pat ja var paiet gadi, pirms viņi tiek iesaukti militārajā dienestā. Tas ir līdzīgs Ķīnas “pirmsnovērošanas” mehānismam, kurā iedzīvotāji tiek uzraudzīti un novērtēti pat pirms tūlītējas nepieciešamības.

Interesenti var uzzināt vairāk par KVKR datu laukiem zemāk esošajā tabulā. Pārdomas rosina tas, ka ir vismaz 300 lauku ar priedēkli “subject”, tas ir, profesionālie dati.

wdt_ID wdt_created_by wdt_created_at wdt_last_edited_by wdt_last_edited_at Vanemobjekt 1 Andmeobjekti nimi IA EIA PA Infosüsteem Kommentaar
1admin03/01/2025 01:33 PMadmin03/01/2025 01:33 PM_subject_medical_diagnosis_oldrhk10_codejahjahjahRHK10
2admin03/01/2025 01:33 PMadmin03/01/2025 01:33 PM_subject_medical_diagnosis_oldnamejahjahjahNimetus
3admin03/01/2025 01:33 PMadmin03/01/2025 01:33 PM_subject_medical_diagnosis_olddiagnose_dateeieijahKuupäev
4admin03/01/2025 01:33 PMadmin03/01/2025 01:33 PM_subject_medical_diagnosis_oldsubject_idjaheijahIsik
5admin03/01/2025 01:33 PMadmin03/01/2025 01:33 PM_subject_medical_diagnosis_olddocument_ideieijahDokument
6admin03/01/2025 01:33 PMadmin03/01/2025 01:33 PM_subject_medical_diagnosis_oldnreieijahNr
7admin03/01/2025 01:33 PMadmin03/01/2025 01:33 PM_subject_medical_diagnosis_oldhost_system_ideieijahAndmeallikas
8admin03/01/2025 01:33 PMadmin03/01/2025 01:33 PM_subject_medical_diagnosis_oldis_primaryjaheijahPõhidiagnoos
9admin03/01/2025 01:33 PMadmin03/01/2025 01:33 PM_subject_medical_diagnosis_oldideieijahKirje identifikaator
10admin03/01/2025 01:33 PMadmin03/01/2025 01:33 PM_subject_medical_diagnosis_oldis_valideieijahOn kehtiv
Vanemobjekt 1Andmeobjekti nimiIAEIAPAInfosüsteemKommentaar

Jomas, kas rada bažas

Datu vākšana var kļūt par atsevišķu mērķi. Masveida datu vākšana rada precedentu, kad valsts spēja vākt datus kļūst svarīgāka par savākto datu izmantošanu konkrētu un samērīgu mērķu sasniegšanai. Birokrātiem ir ļoti ērti ritināt, sēžot savā siltajā kabinetā, un vadīt cilvēkus tāpat kā e-veikali pārvalda savus krājumus. Aizsardzības resursu aģentūra ir samaksājusi KVKS izstrādātājam OÜ Inversion Software 328 560 eiro nedaudz vairāk kā trīs gadu laikā.

Ir pamats apšaubīt, vai KVKR savākto datu apjoms ir samērīgs ar tā mērķi. Vai nevarētu iztikt ar mazāk? Igaunijas digitālajā veiksmes stāstā jākoncentrējas uz to, kā tehnoloģiju izmantot godīgi un atbildīgi, nevis uz to, kā izveidot datu vākšanas un lēmumu pieņemšanas mašīnu, kas ir līdzīga Ķīnas uzraudzības sabiedrības praksei.

Avoti:

  1. K. Drinhauzens, V. Brisē. Ķīnas sociālo kredītu sistēma 2021. gadā no sadrumstalotības uz integrāciju
  2. Valsts Vēstnesis. Aizsardzības spēku iesaucamo reģistra statūti
  3. Inversijas programmatūra. Par aizsardzības spēkiem atbildīgo personu reģistrs v3 (KVKR3): sistēmas arhitektūra
  4. Inversijas programmatūra. Par aizsardzības spēkiem atbildīgo personu reģistrs v3 (KVKR3): X-tee serveris
  5. Inversijas programmatūra. Par aizsardzības spēkiem atbildīgo personu reģistrs v3 (KVKR3): saskarnes dokumentācija
  6. Valsts informācijas sistēmas pārvalde. KVKR datu sastāvs


Atstājiet atbildi

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti *